De Cotswold is heuvelachtig en deels bergachtig met stijgingspercentages tot 25 %. In het voorjaar begroeid met koolzaad dat bovenstaande foto oplevert.

Het is te vergelijken met de Limburgse heuvels, glooiend en groen. Niet spectaculair maar mooi om te zien.

Er zijn zeer vele wandelingen mogelijk door het hele gebied, overal zie je startpunten en verwijzingen naar het verdere verloop van de gekozen wandeling.

Een van die wandelingen gaat rondom de Cheddar Gorge.

(foto rechts boven en hieronder)

De grootste Gorge, kloof, van Engeland is gelegen bij het plaatsje Cheddar waar de gelijknamige kaas vandaan komt. Overigens is de kaas die hier gemaakt word niet oranje zoals wij de kennen, maar gewoon geel. De keuze aan smaak in deze kaassoort is enorm. Maar dit ter kennisgeving. Ook het dorpje zelf is aardig om er 1 uurtje rond te struinen.

Maar nu de gorge.

Er zijn diverse manieren om dit te beleven te weten er doorheen rijden of te wandelen. Dit laatste is niet aan te raden omdat er geen trottoir is.

Wel is het mogelijk om links en rechts over de flanken te lopen via de zogenaamd Gorge walk, aangegeven met klein wit rond plaatje met een rode pijl.

De rondgang is slechts 5.2 km maar je hebt er 3 uur voor nodig. De reden is omdat je steil omhoog moet, eenmaal boven weer steil naar beneden.

Aan de andere kant van de Gorge weer hetzelfde om terug bij de auto te komen.

En daar komen we bij het probleem parkeren. In het dorp en begin van de Gorge kost dat anno 2018 5 Pond voor de hele dag.

Rij je door de Gorge tot waar het bord einde alle geboden staat (wit bord met zwarte diagonaal streep) is het gratis. Maar de ruimte is er beperkt. Max 8 tot 10 auto’s.

Een derde optie is om na het bruggetje, met de neus naar de Gorge, rechts af te slaan en dan direct links de weg omhoog naar de Uphill parking. Kost 4 Pond hele dag.

Je hebt nu diverse opties voor de wandeling,  entree betalen a 20 Pond P.p. voor gebruik van de Jacobs ladder of gratis te lopen.

Dit laatste kan ook weer op diverse manieren.

1. Vanaf de Uphill parking: paar meter berg af en dan rechts de Lynch road nemen. Vlak voor het einde van dit korte straatje links een smal pad omhoog volgen. Komt dan bij de uitkijktoren uit van waar vandaan je de Gorge walk kunt nemen.

2. Vanuit het dorp te voet richting Uphill parking en dan lopen zoals aangegeven bij 1. Lynch road is dan links.

3. Vanuit het dorp richting gorge lopen en daar het weggetje schuin tegenover visitor center nemen en achter de bebouwing lopen en kort erna rechts de trappen omhoog.

4. Mocht je besluiten om entree te betalen, dit is incl. een bezoek aan de Cave, dan wijst het zich vanzelf want ook dan kom je bij de uitkijktoren en volgt 1.

5. Start bij het einde van de Gorge. Hier heb je de mogelijkheid om links of rechts van de weg te starten. Het eenvoudigste is om te starten via Black Rock park.

Ga je dus linksom, zowel vanuit het dorpje als ook vanaf het einde van de Gorge, dan is de wandeling minder heftig. Het gaat dan een heel stuk gemakkelijker.

Wel moet je vanaf Black Rock even een heel steil stuk bedwingen maar dit is dan even I.p.v. als je rechtsom loopt.

conclusie: je ziet weinig van de Gorge, ook niet als je boven bent. Het is een stevige wandeling die je zeker niet moet lopen als het regent of recentelijk geregend heeft.

Maar je bent een paar uur in de natuur en dat ik goed voor lichaam en geest.

Bovendien is het dorpje ook aardig om even doorheen te wandelen. Foto's hieronder met links het zwaard van Excalabur.

Dit soort wegen zal je regelmatig doorkruisen. Links en rechts hoge hagen, smal tot zeer smal (buitenspiegels naar binnen) en bij een tegenligger is het zoeken naar een plaats waar je elkaar kunt passeren. Maar ondanks deze ongemakken is het geweldig om te rijden.